Aplikasi Pilbup (Pemilihan Bupati) Kab. Konawe Kepulauan Pilkada Serentak 2024

IT Konsultan Terbaik Indonesia

UMNO Puji Raja Tolak Usulan Darurat PM Malaysia

  • Oleh ANTARA
  • 27 Oktober 2020 - 08:46 WIB

BORNEONEWS, Kuala Lumpur - Rapat Majelis Kerja Tertinggi UMNO memuji keputusan Yang Di-Pertuan Agong Sultan Abdullah yang menolak usulan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk memberlakukan darurat nasional.

Pernyataan pers dengan atas nama Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi tersebut dibagikan kepada media yang menghadiri rapat yang berlangsung di Menara PWTC, Kuala Lumpur, Minggu malam 25 Oktober 2020.

UMNO mendukung perintah agong dan Majelis Raja-Raja Melayu untuk mengendurkan ketegangan politik dengan melakukan gencatan politik untuk memastikan kestabilan politik.

Mereka juga menyarankan inisiatif rekonsiliasi nasional dengan menyertakan semua partai politik dalam Perikatan Nasional dan partai-partai oposisi.

Majelis Kerja Tertinggi UMNO mengukuhkan keputusan sebelumnya tanpa kerjasama dengan PKR dan DAP serta anggota-anggota parlemen UMNO akan terus mendukung pemerintah Perikatan Nasional.

Kemudian memastikan ketetapan Musyawarah Besar UMNO untuk menguatkan Mufakat Nasional bersama Partai Islam Se-Malaysia (PAS).

Sejumlah anggota Majlis Tertinggi UMNO yang hadir diantaranya Datuk Seri Shahidan Kassim, Datuk Seri Azalina Othman Said dan Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman. Rapat berlangsung mulai pukul 20.00 hingga 24.00 waktu setempat.

ANTARA

Berita Terbaru